Systém sledování mrtvého úhlu (BLIS®)
Toto video vysvětluje, jak inovativní Systém sledování mrtvého úhlu (BLIS®) s upozorněním na vozidla blížící se z boku pomáhá předcházet nehodám zjištěním dalších vozidel v mrtvém úhlu při změně jízdních pruhů nebo při couvání.
Upozorňujeme, že stránky fordowner.com nejsou ve Velké Británii k dispozici.
Systém sledování mrtvého úhlu (BLIS) je navržen, aby sloužil jako pomůcka pro detekci vozidel, která mohou vstoupit do oblasti mrtvého úhlu, což je reprezentováno vozidly v pozici A níže uvedeného diagramu. Oblast detekce se nachází na obou stranách vozidla mezi vnějším zpětným zrcátkem a místem, které je přibližně 3 metry za zadním nárazníkem. Tento systém je navržen tak, aby vás upozornil na to, že některá pohybující se vozidla vstupují do zóny mrtvého úhlu.
VAROVÁNÍ: Abyste předešli zraněním, nikdy nepoužívejte systém BLIS jako náhradu za kontrolu vnitřních a vnějších zpětných zrcátek a pohledu přes rameno před změnou jízdních pruhů. Systém BLIS není náhradou za opatrné řízení.
VAROVÁNÍ: Nikdy nepoužívejte systém upozornění na vozidla blížící se z boku jako náhradu za kontrolu vnitřních a vnějších zpětných zrcátek a pohledu přes rameno, než pomalu vycouváte z parkovacího místa. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku není náhradou za opatrné řízení.
Poznámka: Systém BLIS nezjistí zaparkované vozy, osoby, zvířata nebo konstrukce (ploty, zábradlí, stromy apod.). Tento systém je navržen tak, aby vás pouze upozornil na pohybující se vozidla v zóně mrtvého úhlu.
Poznámka: Systém BLIS a systém upozornění na vozidla blížící se z boku není spuštěn, pokud vozidla projedou zónou mrtvého úhlu za dobu kratší než dvě sekundy.
Používání systémů
Používání systému BLIS
Systém BLIS se zapne při nastartování motoru a při jízdě vpřed rychlostí větší než 5 km/h. Zůstane zapnutý tak dlouho, dokud je převodovka zařazená v poloze pro rozjezd (D) nebo v neutrálu (N). Pokud zařadíte zpátečku (R), systém BLIS se deaktivuje a systém vstoupí do režimu upozornění na vozidla blížící se z boku. Systém BLIS se znovu zapne, pokud znovu zařadíte rychlostní stupeň pro rozjezd a pojedete vpřed rychlostí větší než 5 km/h. Systém BLIS nefunguje při zařazení zpátečky (R) nebo v poloze pro parkování (P). Použití směrových signálů nezpůsobuje další varování systému BLIS.
Používání systému upozornění na vozidla blížící se z boku
Systém upozornění na vozidla blížící se z boku je navržen tak, aby detekoval blížící se vozidla od vzdálenosti až 14 metrů, ačkoli pokrytí klesá, když jsou snímače blokovány překážkami. Pomalé couvání pomáhá zvyšovat efektivitu a oblast pokrytí systému. Máte-li vozidlo s mechanickou převodovkou, systém upozornění na vozidla blížící se z boku bude aktivní pouze po zařazení zpátečky (R). Jestliže vozidlo couvá a na převodovce není zařazená zpátečka (R), systém upozornění na vozidla blížící se z boku nebude aktivní.
Zóny pokrytí systému upozornění na vozidla blížící se z boku
V tomto prvním příkladu systému upozornění na vozidla blížící se z boku je levý senzor jen částečně blokován zaparkovaným vozidlem a zóna pokrytí je téměř maximální.
V tomto druhém příkladu systému upozornění na vozidla blížící se z boku je ukázáno, že parkování při malých úhlech omezuje pokrytí zóny. Levý snímač je z velké části zablokován zaparkovaným vozidlem, což výrazně omezuje pokrytí zóny na této straně.
Indikátory a zprávy systému
Když je spuštěn systém BLIS nebo systém upozornění na vozidla blížící se z boku, oba systémy rozsvítí na vnějším zrcátku žlutou výstražnou signalizaci na stejné straně, ze které se vozidlo blíží. Tento indikátor upozornění se ztlumí, když systém detekuje tmu v nočních hodinách.
Systém upozornění na vozidla blížící se z boku také vyšle řadu zvukových signálů a zobrazí hlášení na informačním displeji, že se vozidlo blíží po vaší pravé nebo levé straně. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku funguje společně se snímacím systémem couvání, který vyšle vlastní sérii zvukových signálů.
Snímače systému
Překážky blokující snímače a systémové chyby
Systém BLIS a systém upozornění na vozidla blížící se z boku využívají radarové snímače, které jsou umístěné za obložením zadního nárazníku na každé straně vašeho vozu. Ujistěte se, že tyto oblasti nárazníku jsou bez bláta, sněhu a nálepek, protože tyto překážky mohou způsobit zhoršení výkonu.
Pokud systém zaznamená snížený výkon snímačů, na informačním displeji se zobrazí zpráva upozorňující na blokovaný snímač, nebo na nízkou viditelnost, společně s rozsvícením varovné kontrolky. Můžete vymazat varování na informačním displeji, ale varovný indikátor bude dále svítit.
VAROVÁNÍ: V případě, že je snímač systému BLIS zablokován, může uplynout nějaký časový interval, během kterého systém nemůže detekovat objekty, než upozorní řidiče na poruchu. Nikdy nepoužívejte systém BLIS jako náhradu za kontrolu vnitřních a vnějších zpětných zrcátek a pohledu přes rameno před změnou jízdních pruhů. Systém BLIS není náhradou za opatrné řízení.
Po odstranění překážek blokujících snímač:
- Několikrát zapněte a vypněte zapalování.
- Ujistěte se, že systém během jízdy detekuje alespoň dvě vozidla.
Pokud jsou snímače stále zablokovány po cyklickém vypnutí a zapnutí zapalování a při jízdě v provozu, znovu zkontrolujte zablokování snímačů.
Pokud systém zaznamená z jakéhokoli důvodu problém s levým nebo pravým snímačem, rozsvítí se varovná kontrolka systému sledování mrtvého úhlu a na informačním displeji se zobrazí zpráva. Všechny ostatní poruchy systému se zobrazují pouze hlášením na informačním displeji.
Spouštěče varovných hlášení
Omezení systému
Systém sledování mrtvého úhlu a systém upozornění na vozidla blížící se z boku mají svá omezení. Podmínky, jako je například velmi špatné počasí nebo nahromadění nečistot v oblastech snímačů, mohou omezit detekci vozidel.
Další situace, které mohou omezit detekci systému BLIS, zahrnují:
- některé manévry jiných vozidel při jejich vstupu a výstupu ze zóny mrtvého úhlu,
- vozidla projíždějící velmi rychle zónou mrtvého úhlu,
- několik vozidel tvořících kolonu a projíždějících zónou mrtvého úhlu.
Další situace, které mohou omezit systém upozornění na vozidla blížící se z boku, zahrnují:
- okolní zaparkovaná vozidla nebo předměty, které překáží snímačům,
- přijíždějící vozidla s rychlostí vyšší než 24 km/h,
- rychlost couvání vyšší než 5 km/h,
- couvání z šikmého parkovacího místa.
Falešná upozornění
Je možné, že systém BLIS nebo systém upozornění na vozidla blížící se z boku spustí alarm i tehdy, když v zóně mrtvého úhlu není žádné vozidlo. Občasná falešná upozornění jsou normální a po zapnutí a vypnutí zapalování se samočinně opraví nebo budou vymazána.
Pokud je vaše vozidlo vybaveno tažným zařízením z výrobního závodu a je připojen přívěs, snímače detekují přívěs a vypnou systém sledování mrtvého úhlu a upozornění na vozidla blížící se z boku, aby se vyhnuly falešným upozorněním. U tažných zařízení, která nejsou nainstalována ve výrobním závodě, musíte ručně vypnout systém BLIS.
Zapnutí a vypnutí systému
Jeden nebo oba systémy můžete dočasně vypnout pomocí informačního displeje. Podrobné informace naleznete v části Všeobecné informace. Po vypnutí systému sledování mrtvého úhlu nebudete dostávat varování a informační displej bude zobrazovat hlášení o vypnutém systému. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku se vždy zapne při každém zapnutí zapalování. Systém sledování mrtvého úhlu si však pamatuje a zůstane zapnutý nebo vypnutý podle posledního nastavení.
Při použití klíče MyKey nelze ani jeden systém vypnout.
Jeden nebo oba systémy můžete nechat vypnout trvale u autorizovaného prodejce. Pokud jsou systémy vypnuty, můžete je nechat opět zapnout pouze u autorizovaného prodejce.
Konkrétní informace týkající se vašeho vozidla naleznete v příručce pro majitele.