Jaké problémy postihují dieselová vozidla v zimě?
Zvýhodněná nabídkaUžitkové vozy FordVozy sklademFleet

Problémy vznětových motorů v zimě

Všechny druhy motorové nafty obsahují vosk, což je důležitá složka paliva z důvodu své cetanové hodnoty. Za normálních podmínek je vosk v tekutém stavu, avšak při podchlazení motorové nafty začne krystalizovat. Tento problém je znám jako voskovatění. Při něm krystaly vosku zmrznou a ucpou palivové potrubí a filtry, v některých případech dokonce poškodí palivový filtr. To způsobuje problémy při spouštění motoru. Někdy není jeho spuštění možné vůbec.

Problém se vyskytuje častěji za tuhých mrazů a postihuje hlavně velká užitková vozidla, neboť jejich motory jsou vystaveny extrémům více než motory vozidel osobních či dodávkových. Většina dodavatelů motorové nafty přidává do paliva přísady za účelem snížení procesu voskovatění, avšak pokud zaznamenáte problémy se spouštěním motoru, můžete si případný výskyt tohoto jevu ve vozidle ověřit následujícím způsobem:

  1. Zkontrolujte motorový olej
  • Na olejové měrce ověřte, zda je motorový olej tekutý. Je možné, že v klikové skříni se nachází zvoskovatělá motorová nafta. Pokud zjistíte její výskyt, motor nespouštějte.

  1. Zkontrolujte palivový filtr
  • Pokud se motor po výměně oleje nespouští, je možné, že se palivový filtr ucpal zmrzlým voskem. Tento bude vidět v podobě bílých nebo žlutých usazenin v palivu.

 

Jak lze voskovatění zabránit?

Nejjednodušší způsob zamezení voskovatění je parkování vozidla v relativně teplém prostředí, například v garáži nebo parkovacím domě. Toto však není vždy možné, a tak lze doporučit některé další postupy k zamezení voskovatění nafty při extrémně nízkých teplotách.

  1. Zaparkujte vozidlo tak, aby motor nebyl vystaven přímo proti směru proudícího větru a aby náporu studeného vzduchu byla vystavena naopak záď vozidla.
  2. Před jízdou motor vždy zahřejte provozem na volnoběh po dobu deseti minut. Tak se ještě před započetím cesty filtr a potrubí zahřejí.
  3. Vždy zkontrolujte případnou přítomnost vody v nádrži s motorovou naftou a ve filtrech.
  4. Nenechávejte vozidlo dlouhou dobu neprovozované.
  5. Pokud je to možné, udržujte co nejvyšší hladinu paliva v nádrži, čímž se sníží možnost kondenzace vody na stěnách nádrže.
  6. Mnohé čerpací stanice v zimním období prodávají tzv. zimní naftu určenou pro zimní provoz. Čerpací stanice v zimním období prodávají palivo s ochranou do -15 °C. Existují příslušné přísady do paliva, avšak je nutno je přimíchat ještě předtím, než teplota paliva klesne, nikoliv až následně. Používání přísad může mít také vliv na platnost záruky na motor.

Váš místní prodejce vozů Ford vám poradí, jaké přísady do motorové nafty použít za účelem zamezení jejího voskovatění. Doporučujeme, abyste přísadu nevybírali sami, neboť všechna místní zastoupení Ford vždy znají přesný typ přísady a její dávkování, které je nutno dodržet, aby nedošlo k poškození motoru.

 

Další informace

Jednotky přídavného topení

Kontaminace paliva a voda v palivu

Ford.cz používá na této stránce cookies a podobné technologie po zlepšení zážitku a personalizaci.

Prostřednictvím upravte nastavení cookies můžete kdykoli upravit své preference, což ale může ovlivnit funkčnost některých prvků na stránce.

Navštivte přehled ochrany údajů a právních upozornění pro více informací o tom, jak cookies využíváme.